چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه سلامت: با در نظر گرفتن فاکتورهایی چون وجود واحد فراهم‌آوری، نرخ انجام پیوند از جسد به نسبت زنده و انجام پیوند سایر اعضا، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه‌بندی می‌‌شوند.

این نکته‌ای است که رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت روز گذشته در همایش بزرگداشت پیوند اعضا گفت. ‌بر این اساس، دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، تهران، شهید بهشتی، مشهد و اصفهان دانشگاه‌های نخست کشور هستند.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت افزود: با وجود مشکلات فراوان توانستیم در سال ۸۶ حدود ۳۱۱ پیوند از جسد به نسبت یک هزار و ۸۰۰ پیوند داشته باشیم که این پیوندها شامل ۱۶۲ پیوند کبد، ۳۷ پیوند قلب و ۳ پیوند ریه بوده است.

دکتر عقیقی شاخص اهدا از سال ۸۳ تا ۸۶ را به‌ترتیب ۱.۶، ۱.۷، ۱.۸ و ۲.۳ عنوان کرد و یادآور شد: این شاخص در اسپانیا ۳۵ و در آمریکا ۲۶ است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت به وجود ۴۰ هزار مرگ مغزی ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۸۴ اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۲۴۴ هزار مورد مرگ مغزی و ۱۲۲ هزار مورد مرگ بیمارستانی بوده است.

دکتر عقیقی یادآور شد: با احتساب یک تا 5 درصد مرگ مغزی از میان مرگ‌های بیمارستانی، تخمین زده می‌شود در سال ۸۴ رقمی بین هزار و ۲۲۰ تا ۶ هزار و ۱۰۰ مرگ مغزی وجود داشته و اگر به ازای هر تخت ICU یک مرگ مغزی منظور شود، در مجموع سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ مرگ با تابلوی مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که انتظار می‌رود سالانه از هزار تا هزار و ۵۰۰ مرگ مغزی در کشور استفاده شود.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت بزرگ‌ترین مشکل در زمینه پیوند اعضا را عدم‌تناسب بین عرضه و تقاضا برشمرد و افزود: تاکنون فقط ۸ واحد فراهم‌آوری اعضا در کشور وجود دارد.

دکتر عقیقی با بیان اینکه از سال ۸۱ دانشگاه‌ها مکلف به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واحد فراهم آوری اعضا هستند، گفت: هم‌اکنون در ۲۶ بیمارستان کشور بخش‌های پیوند کلیه فعالیت می‌کنند.

خبر خوش موفقیت پیوند کبد

در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه به‌زودی و طی 2 ماه آینده خبر موفقیت پیوند کبد از سوی این دانشگاه اعلام می‌شود، گفت: ۲۵ درصد از پیوندهای قرنیه سال گذشته در این دانشگاه به انجام رسیده است.

دکتر علیرضا زالی با اشاره به اینکه ۳ تکنیک نوین جراحی درباره پیوند قرنیه توسط متخصصان این دانشگاه ابداع شده است، اظهار کرد: سال گذشته در مجموع ۲۰ پیوند اعضا در مرکز مسیح دانشوری به انجام رسید.

وی با اشاره به انجام ۱۱ پیوند قلب در بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه افزود: به همت دکتر سیم فروش، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقام چهارم را در دنیا به لحاظ پیوند کلیه کسب کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در منطقه و آسیا بیشترین میزان پیوند کلیه به شیوه لاپاراسکوپی را دارا هستیم، یادآور شد: در این زمینه نیز در سال ۲۰۰۸ مقام سوم را در دنیا کسب کرده‌ایم.

دکتر زالی به برگزاری جشن نخستین پیوند لوزالمعده در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: پیوند صورت گرفته سومین مورد از پیوند در دنیا به شیوه تکنیک جدید است.

وی به ثبت‌نام ۱۶۰ هزار نفر در سایت اهدای اعضا  اشاره کرد و یاد‌آور شد: ۵۵ ‌درصد این افراد زیر ۳۰ سال سن دارند.

دکتر زالی با بیان اینکه به ازای هر مرگ مغزی ۱۳ ‌عضو قابل استحصال است، افزود: به ازای هر مرگ مغزی ۵۰ بیمار در زمینه فرایند پیوند بهره‌مند می‌شوند.

به گفته دکتر زالی، تفاهمنامه‌ای بین سازمان نظام پزشکی و مرکز مسیح دانشوری امضا و به ۱۸۰ واحد این سازمان ابلاغ شده است.

ضرورت پوشش بیمه‌ای هزینه‌های پیوند ریه

در ادامه این مراسم رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز با اشاره به هزینه‌های هنگفت پیوند ریه بر ضرورت همکاری بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر جهت پوشش هزینه‌های آن تاکید کرد و افزود: تفاهمنامه‌ای بین سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اهدای اعضا نیز به امضا رسیده است.

دکتر سید شهاب الدین صدر با بیان اینکه دیگر برای انجام اعمال فوق تخصصی نیازی به اعزام بیمار به خارج کشور نیست، افزود: چه بسا در بسیاری از زمینه‌ها میزبان بیماران خارجی برای انجام اقدامات درمانی هستیم.

کد خبر 55426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز